Mijn kampeerauto

Interieur

Elektra

Opbergen

Slapen

Wonen

Reizen

 

De tweede wereldoorlog in en rondom Sleen

Mobilisatie

De Duitse inval

Leven onder de bezetter

De bevrijding

Stille getuigen

 

Uitgelezen boeken en tijdschriften

Boeken

Tijdschriften

 

Contact

info@henkschepers.nl

 

 

 

 

Jeneverbes

 

De mobilisatie.

 

Wat op 10 mei 1940 gebeurde was eigenlijk was het allemaal al veel eerder begonnen.

 

Nadat op 1 september 1939 de Duitse legers Polen waren binnengevallen verklaarden Frankrijk en Engeland op 5 september de oorlog aan Duitsland.

 

Nederland wilde eigenlijk neutraal blijven. Maar als gevolg van de oplopende voorafgaand aan de inval in Polen kondigde de Nederlandse regering de algehele mobilisatie af. Op 29 augustus 1939 moesten alle militairen zich bij hun legeronderdeel melden.

Ondanks de voorgenomen neutraliteit bereidde Nederland zich gedurende de mobilisatietijd wel voor op een inval van de Duitsers.

Er werden overal verdedigingslinies bedacht en met verdedigingsobjecten versterkt.

In Drenthe waren geen zware verdedigingslinies gepland, maar dienden om de opmars van de vijand zoveel mogelijk te vertragen. De verdedigingsobjecten die hier werden gebouwd, waren daar ook op gericht. In de vertragingslinies werd gebruik gemaakt van de natuurlijke hindernissen in de vorm van kanalen en rivieren. Langs deze hindernissen werden drie verdedigingslinies opgezet die elk een letter kregen. Zo waren er de O-, de Q-, de F- en de A-lijn.

 

 

De O-lijn liep dicht achter de grens via de kanalen. Van De Haandrik via Coevorden, Nieuw Amsterdam, Klazienaveen, Barger- en Emmer Compascuum, Ter Apel, Vlagtwedde, Veelerveen, Nieuweschans naar de Dollard en naar Termunten waar het aansloot op de K-lijn.

 

De Q-Lijn liep van De Krim via Geesbrug, Oosterhesselerbrug, Sleen, Schoonoord, Borger, Buinen, Stadskanaal, Wildervank, Veendam, Muntendam, Zuidbroek, Scheemderzwaag, Nieuwolda en Scheeve Klap naar Termunten.

 

De F-lijn liep van Zwartsluis via Meppel en Hoogeveen naar Geesbrug en moest voorkomen dat de Duitsers vanuit het zuiden in de rug van de troepen in de Q-lijn zouden kunnen komen en zo zouden kunnen oprukken naar de Afsluitdijk.

 

De A-lijn liep langs de Drentse Hoogvaart, het Noordwillemskanaal, Eelderdiep, Aduarderdiep en Reitdiep naar de Lauwerszee (nu Lauwersmeer).

 

Van De Krim naar Stadskanaal liep de Q-lijn langs het kanaal Coevorden-Zwinderen, de Verlengde Hoogeveense vaart, de Jongbloedsvaart, de Sleener stroom, het Oranjekanaal en het kanaal Buinen-Schoonoord naar Stadskanaal. Tussen de Jongbloedvaart en de Slener stroom liep de linie dus niet langs het water, maar gewoon over het land.

 

Alle bruggen langs deze lijnen moesten na grensoverschrijding worden vernield. Op strategische plekken werden betonnen kazematten gebouwd en stellingen voor lichte en zware mitrailleurs en andere versterkingen gemaakt.

 

Ook bij Sleen werden betonnen kazematten gebouwd. Ze stonden aan weerszijden van de weg van Erm naar Sleen, aan weerszijden van de weg van Diphoorn naar Sleen en aan weerszijden van de weg van Emmen naar Noordsleen.

 

In de tuin van Bannerschultestraat .. staat nog steeds een kazemat. Aan de andere kant van de straat heeft in de tuin van nummer .. de andere kazemat gestaan. Beide moesten de uit Erm oprukkende vijand tegenhouden.

Ongeveer waar de huisartsenpraktijk en de praktijk van de fisiotherapie staat hebben ook twee kazemakken gestaan. Van hieruit moest de uit Diphoorm oprukkende vijand worden tegenhouden.

 

De kazematten die aan weerszijden van de weg van Westenesch naar Noordsleen staan hebben nog wel een rol van enige betekenis gespeeld.

Beide kazematten staan er nog en zijn in het landschap terug te vinden.